Jak świadomie budować markę? Dlaczego warto inwestować we współpracę z Agencjami Public Relations?

Public Relations to przede wszystkim kształtowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, firmy, marki w relacjach z klientami, mediami. Public relations to inspiracja. To pozytywne budowanie marki. Do podstawowych funkcji public relations zaliczamy funkcję integracyjną, funkcję koordynacyjną i funkcję komunikacyjną. 



PR musi trwać. To nie są jednorazowe działania marketingowe. To nie jest miesiąc, dwa czy nawet rok działań. Na efekty trzeba poczekać. Niektórzy oczekują, że działania PR-owe przełożą się bezpośrednio na sprzedaż. Nie musi tak być. Agencja PR jest agencją promocyjną, a nie działem handlowym. Agencja PR nie zajmuje się sprzedażą!

Małgorzata Klimczyk, specjalista od PR, która wprowadzała jako pierwsza na polskie uczelnie studia podyplomowe z public relations, powiedziała mi kiedyś, że PR to zapach po perfumach, który pozostaje w powietrzu, gdy przechodzi obok nas jakaś osoba. PR jest znakiem rozpoznawczym, po którym ludzie, wiedząc, co to jest, mogą się zdecydować na zakup produktu. Ale niekoniecznie go kupią. Zadaniem PR-owca jest "tylko" zaszczepienie zainteresowania daną rzeczą. 

PR to inwestycja w ciągły rozwój, w doskonałość. To proces ciągły. PR musi trwać! Akcję marketingową można zrobić raz i już do niej nie wracać… PR zaś musi trwać nieustannie. Podobnie jak personal branding, czyli budowanie marki osobistej.

Dr Irena Eris w książce Aleksandry Ślifirskiej powiedziała kiedyś, że „budowanie marki osobistej to wszechstronny proces twórczy, którego nie można, a nawet nie powinno się uznawać kiedykolwiek za zakończony. To systematyczna praca na całe życie”. Podobnie jest z PR.

 Zapytacie zatem, za co tak naprawdę płaci się agencji PR?

Najlepiej skwitowała to kiedyś moja znajoma Anna Westfal, która odpowiada za promocję polskich gwiazd i m.in. za PR koncertu Hansa Zimmera w Polsce: „PR-owcowi płacisz za jego kontakty. Za to, że wie, do kogo zadzwonić”. I to jest prawda. Agencji płacisz za jej dobre relacje z mediami, z dziennikarzami. Za to, że np. ma inne stawki za reklamę w prasie jako agencja, niż np. Ty, gdybyś prywatnie poszła i chciała kupić reklamę w tym samym tytule. Różnica często wynosi nawet 50%. Więc warto, prawda?

Stawki w agencjach bywają różne. Na pewno nie ma co liczyć na PR w cenie 1 000 zł. Nie chcę podawać dokładnych stawek, bo każda agencja ma inne. Stawki zależą od potrzeb klienta i tego, czego oczekuje od agencji. Jeśli marka chce zaistnieć w takich gazetach jak „Party”, „Viva”, „Gala”, „Joy”, „Newsweek”, „Forbes”, „Cosmopolitan”, musi liczyć się z tym, że przynajmniej trzy razy w roku musi mieć budżet na wykupienie u nich reklam. Wtedy może liczyć na bonusy i publikację np. packshotów w dziale modowym czy relacji z konferencji prasowych w kronice towarzyskiej. Mówię o tym, ponieważ niedawno opublikowałam na swoim profilu FB skan stylizacji modowych w magazynie „Avanti” z zegarkami ICE-WATCH, klienta naszej agencji. Od razu napisała do mnie moja serdeczna znajoma z prośbą o to, czy mogłabym jej załatwić zamieszczenie „tylko jednego packshocika” w tym tytule. Odpisałam, że mogę. Pewnie. Ale to kosztuje. 



Ludzie niestety nie rozumieją, że nie ma nic za darmo. Owszem – jeśli długo działa się z jakimś tytułem, kupuje się u nich reklamę, to później faktycznie – można poprosić o zamieszczenie czegoś w barterze (nie za darmo!!!). Generalnie jednak klient musi mieć świadomość tego, że każda, nawet najmniejsza publikacja w prasie drukowanej kosztuje. Jeśli marka jest marką premium – jest trochę łatwiej z barterami. Gazety bowiem potrzebują także ekskluzywnych produktów, np. do konkursów dla czytelników.

W jednym z wywiadów zadano mi pytanie, czy łatwiej pracuje się ze znaną czy dopiero powstałą firmą?
Łatwiej pracuje się po prostu z mądrym klientem. Choć nie ukrywam, że pracując z międzynarodową marką, która ma spore budżety na reklamy, można bardziej „poszaleć” i zrobić wiele ciekawych projektów. Często przeszkodą w budowaniu wizerunku firmy są ograniczone fundusze. Klienci chcieliby pojawiać się w najbardziej znanych tytułach bezpłatnie. Niestety tak to nie działa. Mało tego… Prasa przeżywa teraz naprawdę kryzys. W pewnym bardzo znanym wydawnictwie pracę w grudniu straciło 15 osób z działu reklamy. Wydawnictwa tną budżety, redukują zatrudnienie, ale równocześnie szukają sposobów na zarobienie pieniędzy w sieci. I właśnie zapowiedziano nam – agencjom – że od nowego roku, żeby nasz klient pojawił się w ich serwisach www, będzie musiał obowiązkowo wykupić reklamę w ich tytule – w wydaniu drukowanym. A taki koszt to minimum kilka tysięcy zł.




Czy warto więc inwestować w PR?
Oczywiście. Mądre i długofalowe działania promocyjne dają naprawdę spektakularne efekty. Można mieć superprodukt, ale bez reklamy i promocji nie przebijesz się wśród konkurencji. Woody Allen powiedział kiedyś, że 80% sukcesu to umiejętność pokazania się. Stuart Henderson dodałby: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”. Najważniejsze to dać agencji czas na działanie, zaufać jej pomysłom. I być cierpliwym…

Dla tych wszystkich, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak budować świadomie swoją markę - wymyśliłam konferencję / szkolenie, która odbędzie się 25 marca w MONTA BISTRO & BAR w Warszawie. 

Celem konferencji organizowanej przez nasze wydawnictwo jest to, aby każdy jej uczestnik wyszedł z praktyczną i aktualną wiedzą wykraczającą poza to, co może znaleźć w literaturze i Internecie. Dlatego nie zapraszamy „konferencyjnych guru”, tylko osoby praktykujące z sukcesem od lat w dziedzinach, o których będą mówić. Nie stawiamy na ekspertów celebrytów, lecz na osoby, które bez dużego rozgłosu obsługują topowych klientów, dostarczając im rozwiązań zapewniających przewagę na rynku. Nasi eksperci szkolą przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, prezesów największych spółek giełdowych, a także dbają o PR i promocję międzynarodowych marek modowych i urodowych.



DATA: 25.03.2017

GODZINA: 10.00-16.00

MIEJSCE: Monta Bistro & Bar / Warszawa

Nasza konferencja ma być inna niż wszystkie, stąd miejsce również wyjątkowe. Nie biura, nie hotel i nie sala konferencyjna, ale klimatyczne MONTA BISTRO & BAR – tuż nad samym brzegiem Wisły. Z widokiem na piękną panoramę Warszawy. Szef kuchni zadba o pyszny poczęstunek w przerwach między wykładami, a my o niezapomnianą atmosferę w trakcie szkolenia

DO KOGO KIERUJEMY SZKOLENIE:

– do właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw
– osób budujących własną markę
– projektantów mody stawiających pierwsze kroki w biznesie
– osób pragnących zgłębić tajniki budowania relacji z klientami
– osób zainteresowanych współpracą z gwiazdami jako ambasadorami ich marki
– firm zajmujących się organizacją eventów
– blogerów

TEMATYKA WYKŁADÓW:

1. Czym jest PR i dlaczego warto inwestować we współpracę z agencjami Public Relations? – Ilona Adamska
2. Asertywność i wysoka samoocena podstawą dobrego startu w biznesie – Monika Zamachowska
3. Zaufanie decydującym elementem sukcesu w budowaniu marki – dr Ewa Hartman
4. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie. Współpraca z mediami – Piotr Cieszewski
5. Buduj wyjątkowe relacje z klientami – Alex Barszczewski

PANELE DYSKUSYJNE:

1. Blogosfera i jej ogromny potencjał PR-owy. Dlaczego warto współpracować z blogerami?
2. Event marketing jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi komunikacyjnych.
3. Współpraca z gwiazdami jako skuteczne narzędzie budowania marki.

CENA:  250zł (zawiera przerwę kawową i lunch)

Liczba miejsc ograniczona.
W celu wystawienia faktury za bilety prosimy o kontakt: info@idmedia.pl

Komentarze