Wiarygodność w biznesie nie ma ceny. Jak budować markę? I po co nam agencja PR?

- Dziś rozpoznawalny brand to być albo nie być dla obecności firmy na rynku. Dlatego tak ważne są działania PR, które powinny iść w parze z działaniami marketingowymi. Taki duet gwarantuje silną pozycję marki, co przekłada się na sukces wizerunkowy oraz sprzedażowy. Niestety firmy często oczekują, że działania PR przełożą się wprost na lepszą konwersję, wymierne efekty – najlepiej natychmiast. Jest to trudne do osiągnięcia, gdy dział marketingu jest osobnym organizmem lub gdy wcale nie istnieje. Synergia i wielokanałowość pozwalają na optymalizację procesów komunikacyjnych.- mówi Anita Nowak z agencji PR EXPER z Wrocławia, którą jakiś czas temu poprosiłam o wypowiedź dla magazynu Law Business Quality do artykułu, który ma się pojawić w majowym wydaniu mojego dwumiesięcznika.




 - PR to sztuka budowania zaufania do marki, instytucji, czy osoby. Może on wzmacniać procesy sprzedażowe, ale nie może zastąpić tradycyjnych działań marketingowych. W tym wypadku potrzebna jest synergia, którą daje świadome zarządzanie wszelkimi procesami marketingowymi - od offline’u po online.(...) Zlecając obsługę PR specjalistom warto pamiętać, że działania reklamowe pozwalają pozyskać klienta, ale to dzięki zbudowanej relacji (czyli działaniom PR) można zatrzymać go na dłużej. - dodaje Tomasz Orzechowski, PR Manager, Prezes Zarządu 365 agencja z którą mam zaszczyt pracować od kilku lat. 

Te dwie wypowiedzi, które jako pierwsze do mnie spłynęły stały się punktem zapalnym i mobilizacją do tego, by podsumować ostatni Kongres Profesjonalistów PR w którym uczestniczyłam 21-22 kwietnia w Rzeszowie.

Relacje z mediami oraz promocja wydarzeń poprzez ciekawe eventy to główne zagadnienia podejmowane na tegorocznym kongresie. Dla mnie najbardziej interesujące.

Michał Zalewski z Krakowskiego Biura Festiwalowego i Centrum Kongresowego ICE Kraków mówił o promocji marki ICE Kraków, która zaczęła się jeszcze przed jej budową. Z kolei Bartek Tyrawski i Marcin Bacharda z Promotor United Entertainment udowadniali, że branding wydarzenia prowadzony w przemyślany sposób samoistnie promuje i przyciąga duże marki. To także doskonałe narzędzie służące do pokazania produktu. O tym, jak dobrze go promować, pokazuje ESKA Music Awards Awards, którą stworzyli.

- Markę wydarzenia, jakim jest ESKA Music Awards budowaliśmy mozolenie przez lata. Dziś event stanowi markę samą sobie i jest rozpoznawalny na całym świecie.

Dlaczego to przytaczam? Ponieważ od kilku lat świadomie buduję markę Imperium Kobiet, Law Business Quality a tym samem markę ILONA ADAMSKA właśnie poprzez eventy, kongresy, Klub Imperium Kobiet, Akademię Law Business Quality. A ostatnio - poprzez plebiscyty np. Polskie Lwice Biznesu czy Diamenty Kobiecego Biznesu. Jednym słowem - poprzez wydarzenia, integrację ludzi (głównie kobiet).



Już jakiś czas temu wyczułam, że standardowa reklama w mediach nie przynosi wymiernych korzyści. Mało tego - odkryłam, że zapraszanie gwiazd na moje eventy również nie przynosi żadnych profitów. Jedynie jednodniowy rozgłos na plotkarskich portalach, który kompletnie nie przekłada się na żaden biznes. Bo portale najczęściej opiszą stylizację gwiazdy, nową torebkę czy zmianę fryzury bez podania nazwy imprezy czy magazynu (bo to przecież reklama - za którą powinnam zapłacić). 

Wracając jednak do kongresu - chciałabym w skrócie i w kilku podpunktach podsumować notatki, które sporządzałam w trakcie wykładów. Chciałabym, aby były dla Was przydatne w budowaniu waszej marki. Abyście byli świadomi nowych trendów i tego, że dziś całe życie, PR, strategie marketingowo-pijarowe przeniosły się głównie do sieci. Stawiajmy na e-pr, budowanie wizerunku w internecie... 

Dziś "bycie" w prasie zaczyna być traktowane jako pewnego rodzaju prestiż, luksus. Jak powiedział Jacek Żakowski w książce Aleksandry Ślifirskiej "Medialne lwy dla rekinów biznesu": - Bycie w mediach jest rodzajem współczesnego szlachectwa. Nie ma cię w mediach, jesteś plebsem. Jest to kategoria silnie powiązana z prestiżem, a w konsekwencji z dużymi pieniędzmi. 


Jak zatem budować markę? O czym pamiętać? 
Podsumowanie informacji zebranych na kongresie.

- Media kształtują opinię i stanowią nośnik ważnych treści. Blogosfera jednak nie stanowi już - jak dawniej - silnego, poważnego źródła informacji. Coraz mocniej w kształtowaniu gustów i opinii zyskuje radio, działacze społeczni, firmy i przedsiębiorcy. 
- Tradycyjne media (prasa, tv) tracą na wartości na rzecz internetu, mediów społecznościowych.
- Jedną z najskuteczniejszych obecnie form budowania marki są wydarzenia, eventy, imprezy okolicznościowe. 32% osób biorących udział w eventach danej firmy potwierdza, że ma to później wpływ na ich decyzje konsumenckie / buduje zaufanie do firmy, produktu / osoba staje się klientem firmy. 
- Warto brać udział w wydarzeniach jako sponsor, partner. Budowanie firmy poprzez ekspozycje logotypów, roll upów, banerów reklamowych np. na stadionach. 
- Bardzo ważne jest prowadzenie social media w trybie Real Time (na bieżąco relacjonować co się dzieje w firmie, jakie produkty wypuszczamy na rynek, relacje na bieżąco z eventów, które organizujemy jako firma, itp.) 
- Szukać ambasadorów marki. 
- Stawiać na ekspertów w danej branży i przy ich udziale budować wizerunek firmy. Wypowiedzi eksperckie w notkach prasowych. 
- Obecność na imprezach branżowych. Brać udział w kongresach, targach.
- Działania pro bono. Udzielać się charytatywnie. Nie nastawiać się tylko na komercyjne eventy.
- Brać udział w różnego rodzaju akcjach społecznych. 
- Jeśli chcesz wprowadzić na rynek nowy produkt lub np. otwierasz lokal, restaurację, galerię - komunikację zaczynaj na rok przed!!! Przez rok umiejętnie zarażaj dziennikarzy, media, mieszkańców, potencjalnych inwestorów, partnerów biznesowych do swojej nowej idei, pomysłu. Co zyskujesz? Kapitał - relacje z mediami. Pozytywny odbiór społeczny. 
- Buduj sieć kontaktów medialnych i pokazuj "ludzką twarz marki". 
- Działaj lokalnie, buduj tzw. sentyment lokalny.
- CSR - Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. 
- Szukaj okazji do promocji marki. Nie czekaj aż okazja sama Cię znajdzie! 
- Stawiaj na promocję w sieci, kanały youtube, Facebook. Przykład: jedna z prelegentek opowiadała o tym, że poprzez promocję filmiku wizerunkowego w sieci dotyczącego naboru na nowy kierunek studiów - aż 72% osób (która dostała się na studia) - dowiedziała się o studiach z sieci. Nie z prasy!
- Buduj emocje. Emocje poprzedzają myślenie. Są szybsze niż rozum. Ludzie kupują pod wpływem emocji.
- Występuj jako prelegent na konferencjach. Buduj swój wizerunek jako eksperta w swojej dziedzinie.
- Pamiętaj, że solidną markę buduje się latami. 


To tylko kilka głównych zasad skutecznego i solidnego budowania marki. 

Aktualnie jestem w trakcie czytania książki "Rekiny Biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego". Myślę, że kilka cytatów z książki będzie idealnym zakończeniem dzisiejszego wpisu. :)

- Twórców łączy zawsze perspektywa "my", a nie "ja". Kiedy Piotr Voelkel czy Rafał Brzoska odbierali nagrody Rady Biznesu im. Wejcherta w swoich przemówieniach podczas odbierania nagrody dedykowali ją ludziom, z którymi dochodzili na szczyt. (...). "Razem" to słowo klucz każdego lidera.

- W tworzeniu profilu publicznego, w komunikowaniu marki osobistej liczy się odkrycie prawdy o człowieku. Chodzi o to, żeby człowiek umiał odnaleźć się wprawdzie o sobie. (...) Największą wartość wizerunkową ma: WIARYGODNOŚĆ. Na wiarygodności zarabiamy najwięcej a ma się ona nijak do popularności, której owszem potrzebuje nasza marka, ale w niczym nie dorównuje tej pierwszej wartości.

- Lider mówiąc, inspiruje. (...) Dobrze komunikujący się prezes zawsze jest o parę kroków przed konkurencją i te parę kroków czyni go niekwestionowanym przywódcą. 

- Markę buduje się po to, by inni jej pragnęli. Markę tworzy się przez komunikowanie cech i wartości. (...). Marka osobista nigdy nie wystawia swojej wolności na sprzedaż. Marka osobista wie co i jak komunikować i jakich kanałów komunikacji do tego używać, ale wie też jakich unikać. 

(Aleksandra Ślifirska, Twórczyni Instytutu Komunikacji Medialnej, autorka książek, trener komunikacji medialnej) 


- Komunikacja jest dla lidera narzędziem do inspirowania. Jeśli nie potrafimy pociągnąć za sobą ludzi, to nie jesteśmy liderami, a pociągamy czynami i tym, że potrafimy o nich opowiadać, a opowiadając zapalamy innych. Umiejętność przekonywania ludzi do swoich racji czy planów tak, że realizują je potem sami z siebie, jest prawdziwym przywództwem.

- Kluczem w komunikacji jest wewnętrzna energia. Muszę mieć ją najpierw w sobie, by mogli ją poczuć inni. 

- Wiarygodność w biznesie nie ma ceny. 

- Anegdoty są świetnym narzędziem budowania relacji z publicznością i skupiania uwagi. 

- Prawdziwy PR jest komunikowaniem prawdy, a nie szpachlowaniem rzeczywistości. 

(dr Henryka Bochniarz, ekonomistka, liderka środowiska przedsiębiorców, założycielka i prezydent Konfederacji Lewiatan) 


- Stawiaj na szczerość i prosty przekaz. 

- Zwrot z inwestycji z PR-u bywa gigantyczny, bo małym kosztem można wiele zdziałać. Pokazujmy, co nas fascynuje, co robimy i to wystarczy, żeby pojawiło się zainteresowanie. (np. mediów). 

- Gdy wszyscy mówią "więcej i taniej", my mówimy "mniej i lepiej". 

- Mój wizerunek buduję na "sile prawdy". Staram się być szczery, opowiadam swoje pełne niezwykłych zdarzeń życie. Nie zaprojektowałem swojego wizerunku. 

- Inwestujemy w reklamę, ale wielką rolę ma PR.

(Piotr Voelkel, mecenas sztuki, współwłaściciel grupy Kapitałowej VOX) 


PR - kluczem definicji są relacje, a relacje to wzajemność, zrozumienie i zaufanie. Relacyjność, która jest kluczem do sukcesu.


fot. Archiwum Kongresu Profesjonalistów PR; Piotr Wroniewicz



Komentarze