Potężna moc event marketingu! Dlaczego warto brać udział w plebiscytach?



Dzisiejszy wpis inspirowany jest eventami i plebiscytami, które wraz moim magazynem LAW BUSINESS QUALITY organizujemy. Postanowiłam napisać o tym, dlaczego warto brać udział w eventach jako sponsor, partner wydarzenia, a także o tym, czy faktycznie przyznawane statuetki, dyplomy, certyfikaty mają wartość i przekładają się na lepszą sprzedaż produktów i usług.



Podczas ubiegłorocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie Bartek Tyrawski i Marcin Bacharda z Promotor United Entertainment udowadniali, że branding wydarzenia prowadzony w przemyślany sposób samoistnie promuje i przyciąga duże marki. To także doskonałe narzędzie służące do pokazania produktu. O tym, jak dobrze go promować, pokazuje ESKA Music Awards Awards, którą stworzyli.

Dlaczego to przytaczam? Ponieważ od kilku lat świadomie buduję markę „Imperium Kobiet”, „Law Business Quality”, a tym samem markę ILONA ADAMSKA właśnie poprzez eventy, kongresy, Klub Imperium Kobiet, Akademię Law Business Quality. A ostatnio - poprzez plebiscyty np. Polskie Lwice Biznesu, Diamenty Kobiecego Biznesu, Imperium Urody. Jednym słowem - poprzez wydarzenia. 



Już jakiś czas temu wyczułam, że standardowa reklama w mediach nie przynosi wymiernych korzyści. Mało tego - odkryłam, że zapraszanie gwiazd na moje eventy również nie przynosi żadnych profitów. Jedynie jednodniowy rozgłos na plotkarskich portalach, który kompletnie nie przekłada się na żaden biznes. Bo portale najczęściej opiszą stylizację gwiazdy, nową torebkę czy zmianę fryzury bez podania nazwy imprezy czy magazynu (bo to przecież reklama, za którą powinnam zapłacić). 

Event marketing stał się dziś wiodącą formą promocji firm, marek oraz idei. Odgrywa coraz większe znaczenie w komunikacji z konsumentami. Jest sposobem na realizację najważniejszych celów firmy - budowania wizerunku oraz kształtowania opinii społecznej. 



Event marketing zdobywa coraz większą popularność, bo jest naprawdę skuteczny. Niestety wciąż mało osób rozumie jego siłę i moc i niezwykle ciężko jest nakłonić firmy (te mniejsze) do tego, by chciały pojawić się na takim wydarzeniu. 

Event marketing to akcje społeczne, pikniki, happeningi, występy artystyczne, degustacje, konferencje, kongresy i plebiscyty. To udział firmy w targach oraz sponsoring imprez, ciekawych projektów, np. książek.

Pojawienie się z Waszą marką na ciekawym evencie daje super korzyści, m.in. wyróżnienie się wśród konkurencji, umocnienie rozpoznawalności marki, wzmocnienie lojalności wśród personelu, integrację pracowników firmy. Dzięki eventom można również pozyskać nowych partnerów biznesowych oraz dążyć do zmaksymalizowania swoich zysków.

Pojawienie się marki na evencie to np. roll up przy scenie, logotyp na plakacie, zaproszeniu, ściance sponsorskiej To możliwość ustawienia stoiska promocyjnego w trakcie wydarzenia, ufundowania nagrody w konkursach, przygotowanie prezentów dla gości do specjalnych toreb, które rozdowane są na końcu imprezy. 



Jestem jednoosobowym wydawnictwem. Nie stać mnie na reklamy moich magazynów w telewizji, których cena przyprawia o zawrót głowy. Swoją markę buduję właśnie dzięki eventom. Gdy słyszysz hasło „Lwice Biznesu”, od razu wiesz, że jest to plebiscyt organizowany przez magazyn „Law Business Quality”. Gdy ktoś ci mówi o „Imperium Urody”, od razu łączysz go z magazynem „Imperium Kobiet”. Od kilku lat rozpoznawalność moich produktów, moich marek buduję dzięki konkursom, akcjom charytatywnym, kongresom dla kobiet. Przełożenie na biznes, a przede wszystkim na rozpoznawalność marki jest ogromne.

Spójrzcie na takie marki jak PZU, ORLEN, AVON, PHILIPS. Organizują maratony (PZU Maraton Warszawski), duże prestiżowe festiwale motoryzacyjne (VERVA Street Racing), akcje społeczne (Marsz Różowej Wstążki AVON) oraz wydają książki budujące wizerunek marki (np. „Kochaj siebie” z Anną Dereszowską na czele; książka wydana przez markę Philips mająca na celu pokazanie 8 wyjątkowych kobiet, które postawiły w życiu na siebie, które stanowią motywację dla innych kobiet). Każda z tych marek wie, jak ważną rolę w budowaniu wizerunku firmy odgrywa event marketing. Coś więcej niż standardowa reklama w prasie czy telewizji. 
 
- Marki prestiżowe w eventach widzą okazję do tego, by marka mogła stać się czymś więcej niż logo. Za pomocą eventu chcą opowiedzieć swoją legendę i przybliżyć swoje niezwykłe dziedzictwo. Eventy muszą nie tyle się w tą historię wpisywać, co również ją tworzyć. Przykładem takiego charakterystycznego eventu był organizowany niedawno w Polsce Ferrari Corsa Baltica. – mówi w artykule dla magazynu Tygrysy Biznesu Olga Krzemińska-Zasadzka, założycielka i dyrektor zarządzająca powstałej w 1997 roku Agencji eventowej Power (współpracująca z takimi markami jak Coca Cola, Polkomtel czy Shell).



Warto brać udział w plebiscytach w których przyznawane są statuetki, dyplomy, certyfikaty. Jeśli mamy mądry zespół od PR-u i promocji - tego typu wyróżnienia można świetne wykorzystać do reklamowania naszych usług czy produktów. 
 
Jak mówił w wywiadzie dla Interia.pl mój serdeczny znajomy Marcin Andrzejewski z Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej, który od lat prowadzi programy certyfikacji i promocji przedsiębiorstw w Polsce:  

- Godło (czy znak typu Doskonałość Mody Twojego Stylu) nadawany przy plebiscytach jest atrakcyjnym, a przede wszystkim skutecznym narzędziem budowania wizerunku, wzmacniania obecności na rynku oraz sprzedaży. Takie wyróżnienie to okazja do przeprowadzenia kampanii informacyjnej, pochwalenia się sukcesem partnerom biznesowym i klientom, a także podziękowania pracownikom za ich wkład w pozycję firmy. Godło umieszczone na opakowaniu produktu wyróżnia je na tle konkurencji, jest zachętą do zakupu gwarantującą bezpieczeństwo i satysfakcję. Badania pokazują, że konsumenci przywiązują dużą wagę do takich znaków, chętniej wybierają produkty posiadające certyfikaty i wyróżnienia potwierdzające jakość. 



Kiedyś szefowa znanej światowej marki na Polskę napisała do mnie po gali PRESTIŻOWY PRODUKT ROKU, że przyznana statuetka nic jej nie dała. Zapytałam ją wtedy, co zrobiłaś po plebiscycie ze statuetką? Odpowiedziała, że nic. Położyła w biurze na półce i to wszystko. 

Kochani, nie o to w tym wszystkich chodzi!!! Mając w ręku statuetkę, certyfikat, znak towarowy – musicie go właściwie wykorzystać. RYNEK MUSI SIĘ DOWIEDZIEĆ O WASZEJ NAGRODZIE.
 
Jako agencja PR, która obsługuje nagradzane w licznych konkursach marki  – na bieżąco piszemy informacje prasowe do mediów o tym, że nasz Klient zdobył prestiżową nagrodę czy nominację w danym plebiscycie. Pokazujemy zdjęcia z gali (z wręczenia nagród) na FB, Instagramie. Umieszczamy znaczek przyznawany podczas gali na plakaty, roll upy, strony internetowe, produkty Klienta. Pokazujemy dosłownie wszędzie!


              Przykład umieszczenia logotypu cerytikatu Centralnego Biura Certyfikacji Krajowej


Dobrym pomysłem jest też przygotowanie gadżetów firmowych dla pracowników z godłem promocyjnym, np. notatników, kalendarzy, kubków czy smyczy.



Przykłady jak nagrodzone w plebiscycie Imperium Urody marki kosmetyczne promowały znak towarowy konkursu (ulotki, strona www, banery reklamowe)

 
Musicie chwalić się przyznanym wyróżnieniem, budować całą historię wokół nagrody. 

Przyznana statuetka to cudowny moment na to, aby na FB – wrzucając zdjęcie nagrody – podziękować wszystkim tym, którzy razem z Tobą tworzyli nagrodzony produkt. Podziękować współpracownikom, Klientom, kontrahentom, przyjaciołom. To tzw. pozytywny PR i integracja z pracownikami firmy. Czują się wtedy docenieni i zmotywowani do dalszej pracy. 
 
Pamiętajcie, że statuetki i certyfikaty służą nie tylko do przekazywania informacji zachęcających do zakupu, ale też do tworzenia kreatywnych kampanii i atrakcyjnej, niestandardowej promocji marki.
 
Czy warto więc inwestować w PR i udział w tego typu galach, plebiscytach? Oczywiście. Mądre i długofalowe działania promocyjne dają naprawdę spektakularne efekty. Można mieć superprodukt, ale bez reklamy i promocji nie przebijesz się wśród konkurencji. 



Woody Allen powiedział kiedyś, że 80% sukcesu to umiejętność pokazania się. Stuart Henderson dodałby: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”. 

Event marketing jest obecnie najskuteczniejsza formą promocji marki! Ci, którzy tego nie zrozumieją – zostaną niestety w tyle.:)

Ps. Już w czerwcu ruszamy z II edycją DIAMENTÓW KOBIECEGO BIZNESU. Zapraszam do uczestnictwa :)

Komentarze