Zamiast czekać, aż coś spadnie nam z nieba, trzeba samemu po to sięgać! O tym, jak osiągnąć sukces w biznesie...



Dziś postaram się odpowiedzieć na pytanie, jak osiągnąć sukces w biznesie. Gdy pytają mnie o to na konferencjach - zawsze odpowiadam:




 

RÓB TO, CO KOCHASZ. Staraj się swoje pasje przekuć w biznes.
 
BĄDŹ ZAWSZE SOBĄ.To wyróżni Cię zawsze z tłumu. 
 
NIGDY NIE STARAJ SIĘ ZADOWOLIĆ WSZYSTKICH. To pierwszy krok do porażki.

NIE NARZEKAJ, TYLKO DZIAŁAJ! Zamiast skupiać się na tym, jak jest źle, lepiej skupić się na tym, jak sprawić, by było lepiej. Przecież nie jesteśmy bezsilni. Choćbyśmy nie wiem jak wiele tracili w swoim życiu, możemy wszystko odbudować, ba, nawet osiągnąć jeszcze więcej, dopóki nie utracimy naszego największego aktywa – siebie! Nie jesteśmy bezsilni wobec obecnych i przyszłych wyzwań, chyba że sami tak postanowimy.
 
NIE DAJ SIĘ POCZUCIU BEZSILNOŚCI. Jednym z najgorszych uczuć jest wszechogarniające uczucie bezradności. A przecież nie musimy się mu poddać, możemy wziąć sprawy w swoje ręce i spróbować sobie radzić mimo zwątpienia! Zapewne nie będzie łatwo – też miewam czasem tzw. doła, ale przynajmniej czuję, że sama jestem w stanie pokierować swoim losem. Pamiętajcie – mamy wpływ na większość naszych spraw. Nie warto zostawiać ich przypadkowi. Zamiast czekać, aż coś spadnie nam z nieba, trzeba samemu po to sięgać. W myśl sentencji: „Nie patrz tylko na to, co życie ci przynosi, tylko zastanów się, co ty sama możesz wnieść do swojego życia”.





NIE OGLĄDAJ SIĘ ZA SIEBIE! Czasu nie cofniesz. Nie patrz wstecz, myśl optymistycznie i wierz, że najlepsze dopiero przed tobą. Nie analizuj zadań po ich wykonaniu. Pas is past. Alicja Kornasiewicz, która wiele lat stała na czele banku Pekao SA, mówi o jeszcze jednym zjawisku: mianowicie o tym, że rozpamiętywanie i epatowanie sukcesami z przeszłości ciągnie w dół. Często bazowanie na przebrzmiałych zwycięstwach bywa dla ludzi zgubne. Zatrzymują się. Cały czas musisz iść do przodu, rozwijać się, bo świat pędzi… Nieustannie się zmienia.

NIE BÓJ SIĘ PORAŻEK. Jak mawia Aneta Podyma, szefowa Pramerica Życie TUiR S.A.: „Porażka jest częścią sukcesu, to najlepsza lekcja poznania samego siebie. Grunt to zrozumieć, że mamy prawo do pomyłki. (…) Czasami trzeba zrobić krok do tyłu po to, by potem zrobić dwa do przodu”. Osobiście uważam, że motorem biznesu są porażki, bo każda z nich jest inspirującą nauczką.

SŁUCHAJ I SZANUJ LUDZI, Z KTÓRYMI PRACUJESZ. Nie myśl tylko o sobie. Pamiętaj, że filarem każdej firmy są jej pracownicy i to oni w głównej mierze decydują o jej sukcesach. Zgrany zespół to podstawa. Wsłuchuj się w jego potrzeby, rozmawiaj z pracownikami. Wzajemny szacunek wszystkich osób w zespole jest solidnym fundamentem, na którym wszystko da się zbudować. Tylko wspierając się wzajemnie, możemy rozwijać się i zajść jeszcze dalej. 

BĄDŹ PRAWDZIWYM LIDEREM. Chcesz mieć silny zespół? Bądź silnym liderem. Im silniejszy jesteś, tym silniejsi ludzie będą chcieli przebywać w twoim towarzystwie. 

 

GDY PROWADZISZ BIZNES, ZDECYDUJ SIĘ WEJŚC NA POZIOM MISTRZOWSKI. Aby ten poziom osiągnąć, musisz nieustannie się rozwijać i podnosić swoje kompetencje. Nie możesz stać w miejscu. Jak mówi Kamila Rowińska: „Droga do mistrzostwa to proces, a to, co wyróżnia mistrzów, to nieustanny rozwój”. Bierz udział w szkoleniach, motywacyjnych konferencjach. Dużo czytaj, zwłaszcza biografie ludzi, którzy osiągnęli już sukces.

STAWIAJ NA JAKOŚĆ I UCZCIWOŚĆ BIZNESOWĄ. To one pozwalają przetrwać nawet w warunkach agresywnej konkurencji.

POKOCHAJ SIEBIE! Jeśli chcesz osiągnąć sukces w życiu, warto, byś w pierwszej kolejności nauczyła się kochać i akceptować siebie. Pozwoli ci to nabrać zaufania do siebie i wzmocni twoją wiarę w swoje siły. Dzięki temu zyskasz także pewność siebie. Nie pozwolisz sobie na bycie wykorzystywaną przez innych. Z drugiej strony – będziesz mogła szczerze i bezinteresownie pomagać innym, nie mając równocześnie problemów z proszeniem o pomoc innych. 



NIGDY NIE MÓW ŹLE O KONKURENCJI. Podpatruj, co robi, bądź krok przed nią, ale nigdy nie mów o niej źle. Pamiętaj, że zdrowa rywalizacja jest dobra. Pozwala się rozwijać i iść do przodu. Jak uważa Piotr Groeger, prezes Solidaris: „Współpraca w biznesie jest potrzebna, bo dzięki niej przedsiębiorstwa poszerzają swoje możliwości rozwoju. Ale konkurować też warto. Ważne jest jednak, jak postrzegamy naszego konkurenta. Patrzenie na niego jak na rywala motywuje do działania, ale traktowanie go jak przeciwnika może zrujnować firmę”. Co ciekawe, współpraca z konkurencją jest nie tylko możliwa, ale nierzadko bardzo opłacalna. Szczególnie w przypadku małych firm, którym w pojedynkę trudniej zdobywać nowe rynki zbytu. Ja od lat łączę siły z innymi niszowymi tytułami czy portalami. Razem się wspieramy, promujemy i… Rozwijamy. 

Więcej na ten temat w mojej książce:

 


Komentarze