Zamiast czekać, aż coś spadnie nam z nieba, trzeba samemu po to sięgać! O tym, jak osiągnąć sukces w biznesie...
Dziś postaram się odpowiedzieć na pytanie, jak osiągnąć sukces w biznesie. Gdy pytają mnie o to na konferencjach - zawsze odpowiadam:
RÓB
TO, CO KOCHASZ. Staraj się swoje pasje przekuć w biznes.
BĄDŹ ZAWSZE SOBĄ.To wyróżni Cię zawsze z tłumu.
NIGDY NIE STARAJ SIĘ ZADOWOLIĆ WSZYSTKICH. To pierwszy krok do porażki.
NIE
NARZEKAJ, TYLKO DZIAŁAJ! Zamiast skupiać się na tym, jak
jest źle, lepiej skupić się na tym, jak sprawić, by było lepiej. Przecież nie
jesteśmy bezsilni. Choćbyśmy nie wiem jak wiele tracili w swoim życiu,
możemy wszystko odbudować, ba, nawet osiągnąć jeszcze więcej, dopóki nie
utracimy naszego największego aktywa – siebie! Nie jesteśmy bezsilni wobec
obecnych i przyszłych wyzwań, chyba że sami tak postanowimy.
NIE DAJ SIĘ POCZUCIU BEZSILNOŚCI. Jednym z najgorszych uczuć jest wszechogarniające uczucie bezradności. A przecież nie musimy się mu poddać, możemy wziąć sprawy w swoje ręce i spróbować sobie radzić mimo zwątpienia! Zapewne nie będzie łatwo – też miewam czasem tzw. doła, ale przynajmniej czuję, że sama jestem w stanie pokierować swoim losem. Pamiętajcie – mamy wpływ na większość naszych spraw. Nie warto zostawiać ich przypadkowi. Zamiast czekać, aż coś spadnie nam z nieba, trzeba samemu po to sięgać. W myśl sentencji: „Nie patrz tylko na to, co życie ci przynosi, tylko zastanów się, co ty sama możesz wnieść do swojego życia”.
NIE
OGLĄDAJ SIĘ ZA SIEBIE! Czasu nie cofniesz. Nie patrz
wstecz, myśl optymistycznie i wierz, że najlepsze dopiero przed tobą. Nie
analizuj zadań po ich wykonaniu. Pas is past. Alicja Kornasiewicz, która wiele
lat stała na czele banku Pekao SA, mówi o jeszcze jednym zjawisku: mianowicie o
tym, że rozpamiętywanie i epatowanie sukcesami z przeszłości ciągnie w dół.
Często bazowanie na przebrzmiałych zwycięstwach bywa dla ludzi zgubne.
Zatrzymują się. Cały czas musisz iść do przodu, rozwijać się, bo świat pędzi…
Nieustannie się zmienia.
NIE
BÓJ SIĘ PORAŻEK. Jak mawia Aneta Podyma, szefowa
Pramerica Życie TUiR S.A.: „Porażka
jest częścią sukcesu, to najlepsza lekcja poznania samego siebie. Grunt to
zrozumieć, że mamy prawo do pomyłki. (…) Czasami trzeba zrobić krok do tyłu po
to, by potem zrobić dwa do przodu”. Osobiście uważam, że motorem biznesu są
porażki, bo każda z nich jest inspirującą nauczką.
SŁUCHAJ
I SZANUJ LUDZI, Z KTÓRYMI PRACUJESZ. Nie myśl tylko o
sobie. Pamiętaj, że filarem każdej firmy są jej pracownicy i to oni w głównej
mierze decydują o jej sukcesach. Zgrany zespół to podstawa. Wsłuchuj się w jego
potrzeby, rozmawiaj z pracownikami. Wzajemny szacunek wszystkich osób w zespole
jest solidnym fundamentem, na którym wszystko da się zbudować. Tylko wspierając
się wzajemnie, możemy rozwijać się i zajść jeszcze dalej.
BĄDŹ
PRAWDZIWYM LIDEREM. Chcesz mieć silny zespół? Bądź silnym
liderem. Im silniejszy jesteś, tym silniejsi ludzie będą chcieli przebywać w twoim
towarzystwie.
GDY
PROWADZISZ BIZNES, ZDECYDUJ SIĘ WEJŚC NA POZIOM MISTRZOWSKI.
Aby ten poziom osiągnąć, musisz nieustannie się rozwijać i podnosić swoje
kompetencje. Nie możesz stać w miejscu. Jak mówi Kamila Rowińska: „Droga do mistrzostwa to proces, a to, co
wyróżnia mistrzów, to nieustanny rozwój”. Bierz udział w szkoleniach,
motywacyjnych konferencjach. Dużo czytaj, zwłaszcza biografie ludzi, którzy
osiągnęli już sukces.
STAWIAJ
NA JAKOŚĆ I UCZCIWOŚĆ BIZNESOWĄ. To one pozwalają
przetrwać nawet w warunkach agresywnej konkurencji.
POKOCHAJ
SIEBIE! Jeśli chcesz osiągnąć sukces w życiu, warto, byś w
pierwszej kolejności nauczyła się kochać i akceptować siebie. Pozwoli ci to nabrać
zaufania do siebie i wzmocni twoją wiarę w swoje siły. Dzięki temu zyskasz
także pewność siebie. Nie
pozwolisz sobie na bycie wykorzystywaną przez innych. Z drugiej strony –
będziesz mogła szczerze i bezinteresownie pomagać innym, nie mając równocześnie
problemów z proszeniem o pomoc innych.
NIGDY
NIE MÓW ŹLE O KONKURENCJI. Podpatruj, co robi, bądź krok przed
nią, ale nigdy nie mów o niej źle. Pamiętaj, że zdrowa rywalizacja jest dobra.
Pozwala się rozwijać i iść do przodu. Jak uważa Piotr Groeger, prezes
Solidaris: „Współpraca w biznesie jest potrzebna, bo dzięki niej przedsiębiorstwa
poszerzają swoje możliwości rozwoju. Ale konkurować też warto.
Ważne jest jednak, jak postrzegamy naszego konkurenta. Patrzenie na niego jak
na rywala motywuje do działania, ale traktowanie go jak przeciwnika może
zrujnować firmę”. Co ciekawe, współpraca z konkurencją jest nie tylko
możliwa, ale nierzadko bardzo opłacalna. Szczególnie w przypadku małych firm,
którym w pojedynkę trudniej zdobywać nowe rynki zbytu. Ja od lat łączę
siły z innymi niszowymi tytułami czy portalami. Razem się wspieramy, promujemy
i… Rozwijamy.
Więcej na ten temat w mojej książce:
Komentarze
Prześlij komentarz